BMW NineT Forum banner

3,5 maanden Europa Tour op R NineT Pure

32K views 50 replies 24 participants last post by  XiZeL  
#1 · (Edited)
Hallo allemaal,

Ik wilde graag mijn 3,5 maanden durende avontuur met mijn R Nine T Pure delen. Ik heb meer dan 20.000 km en 17 landen afgelegd, van Frankrijk naar de Noordkaap in Noorwegen tot Dubrovnik in Kroatië.
Sommige stukken met vrienden, andere met een passagier, mijn vriendin, en het meeste solo.

Hier is een foto van de route die ik heb genomen
133733

Image

en hier is een interactieve versie van de route (tip: onder Around Europe Menu - Adjustments set % to ALL for full detail)
Around Europe

ik heb het meeste van de actie gepost op mijn Instagram-account dat je hier kunt bekijken
Login • Instagram

ik zal hier een paar foto's plaatsen zodra ik er een paar heb aangepast :)

de meeste mensen die ik tegenkwam, zeiden dat ik gek was, vorige week toen ik de Pure afleverde voor de 30k Service zeiden de jongens dat ik krankzinnig was. Wat denken jullie?

Persoonlijk zou ik het niet anders gedaan hebben, ik hou van mijn motor en nu nog meer nu ik deze reis heb gemaakt.
Ik heb 2 pechgevallen gehad en moest een paar keer terugkeren omdat de wegen slecht waren en mijn en de offroad capaciteiten van de Pure beperkt zijn :)
Maar ik zal zeker investeren in harde bagage voor mijn volgende reis.
Dingen die ik wil veranderen/krijgen voor de volgende reis:
  • Top Case
  • Comfort Touring Seat
  • Better touring screen
  • Better touring suspension once the warranty is over
ik zal deze post updaten als ik meer inspiratie krijg :)

#2 ·
Goed van je dat je dit aanpakt. :bowdown: En nee, je bent niet gek, de mensen die dat denken zijn gewoon jaloers! Heb je foto's van je fietsopstelling voor de reis?

#6 ·
:coolpics: Wau - 20k op 9T, één rit - dat is wat! Respect. Bedankt voor het delen - echt geweldige foto's!

#7 ·
Details

Dus helaas kan ik de originele post niet bewerken voor extra details, dus ik zal een nieuwe maken:

ik begin met een lijst van alle/de meeste spullen die ik heb gebruikt en misschien een kleine review :)

Tassen:
Alle tassen zijn van SW-Motech

-BLAZE H zijkoffer
Ik ben dol op deze dingen, maar zou ze niet aanbevelen voor zo'n lange reis. Eén week of weekend gebruik, ze hebben een flinke klap gehad, ik ben verrast dat ze het thuis hebben gehaald

-Yukon 130 tanktas met riem
Ik heb altijd een hekel gehad aan hoe tanktassen eruitzien, maar na het gebruik van een tanktas begrijp ik de bruikbaarheid 100%. Ik ben helemaal weg van deze, 100% waterdicht, hij bevatte al mijn elektronica en ik heb hem uitgerust met een SAE-kabel zodat hij al mijn apparaten oplaadde tijdens de reis.
Opmerking: zijvakken zijn zwembaden als het regent en de stiksels tussen de basis en de rits lieten los op de laatste dag van mijn reis en het riemsysteem heeft mijn lak bekrast, maar wat had ik verwacht? Dat mijn fiets in mintconditie zou zijn na 20k km

-Drybag 350
Geweldig!!!

-Drybag 260
Rits kapot na 2 weken, spullen bleven toch droog

-Unit Garage bagagerek
Te klein voor passagiers en tassen, ik moest iets bouwen dat aan dit rek werd bevestigd en het verlengde, foto's hieronder

Eervolle vermelding:
-Quechua ultra compact 10L
-Trek 500 3L waterzak
Deze combinatie waren gewoon dingen die ik thuis had voor de reis en ik had nooit verwacht dat ze misschien wel de 2 belangrijkste dingen op de reis zouden zijn en dat ze het einde zouden halen. Als je wildkampeert, is water HET belangrijkste!!

Comfort
-TRAVELLER PILLION kussen
Hielp mijn meisje van 150 km dagen naar 250 km en meer. Helaas ging het kapot na 3 weken gebruik.

-Wunderlich stuurverhoging
Meer rechtop zitten helpt echt bij lange runs en ik geef de voorkeur aan de positie op een dagelijkse basis

-Wunderlich Touring Screen 70th ROADSTER
Ik hou echt niet van schermen op motoren, de reden dat ik zo van mijn motor hou, is omdat de voorkant zo naakt en puur is, maar dit maakt echt een verschil op lange runs en regen - ik heb het laten installeren in een Wunderlich-winkel in Duitsland tijdens mijn reis omdat ze het niet op voorraad hadden toen ik begon en hun stad op mijn route lag.
Opmerking: de turbulentie die hierdoor ontstaat, is oorverdovend, zal naar andere opties kijken voor toekomstige reizen.

-Wunderlich handkappen
Hiermee en verwarmde handvatten heb ik de hele reis met mijn zomerhandschoenen gedaan, ik was oorspronkelijk van plan om winterhandschoenen te kopen tijdens de reis

-Throttle Rocker
beste 10€ die ik in mijn leven heb uitgegeven

Bescherming
-SW-Motech valbeugels
Ik wou dat ik ze eerder had geïnstalleerd, want ik ben een keer gecrasht en moest een motordeksel in Italië vervangen

Accessoires
OptiMATE CABLE O-29
Deze liep onder de tank en was bevestigd aan het stuur, toen had ik een SAE-splitter op mijn tanktas gemonteerd, dus ik kon hem gewoon snel aansluiten bij het bevestigen of verwijderen van de tanktas
SAE 4-weg splitter
Optimate USB-laders

Quadlock telefoonhouder
dit ding is geweldig!!!
Oorspronkelijk had ik de stuurhouder, maar met de GPS en de tanktas was er niet genoeg ruimte, dus moest ik hem op de spiegel plaatsen (moest ook mijn rizoma-spiegels verwijderen en de standaard gebruiken voor de tip)

TomTom Rider 450 GPS
ik heb gemengde gevoelens hierover. Ik weet dat ik het niet had kunnen doen zonder, omdat de GPS van de telefoon gewoon niet betrouwbaar is.
Als het niet voor mijn smartphone met een actieve internetverbinding en de mydrive-app was geweest, had ik het er erg moeilijk mee gehad. In principe raakte ik het ding niet aan en bediende het alleen met mijn smartphone. Elke keer dat ik het rechtstreeks probeerde te gebruiken, is het gewoon zo traag en niet gebruiksvriendelijk. Ik werk in de tech-industrie en ik geloof dat dit ding voor die prijs en de technologie die we vandaag de dag hebben, lichtjaren verwijderd is van wat we zouden kunnen bereiken.

SPOT Gen3 GPS-tracker
mijn moeder was blij dat ze me live kon volgen en dat ik toegang had tot noodhulp, zelfs als het GSM-signaal niet werkte. Hielp me ook om die geweldige routekaart te maken :)

Banden
Michelin Road 5
Heeft 10k met achter en 14k met voor gedaan, zou veel meer hebben gedaan als ik de hele tijd alleen was geweest en als we niet zo'n enorme hitte in Corsica en de Alpen in juli hadden gehad.

nu voor een paar foto's

dit is mijn op maat gemaakte bagagerek, in onafgewerkte staat, ik kan geen foto van het afgewerkte product vinden, gemaakt van hout volledig bedekt met zwarte ducttape en vastgehouden met 2 U-vormige schroeven en vlinderschroeven voor eenvoudige verwijdering als dat logisch is :)

Image

volledig geladen met passagier
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

sokken die drogen op de platte twin
Image

Image

Nordkapp
Image

#9 ·
Welnu, zowel het noorden als het zuiden zijn prachtig en hebben hun voor- en nadelen.
ik had een beetje pech, maar ik kon het ook niet anders plannen. Maar ik was in juli in Zuid-/Centraal-Europa toen het te warm was en ik was in augustus in het noorden toen het al koud en erg nat begon te worden, ook een storing in Noorwegen die me 2 weken vasthield, onderdelen die verzonden moesten worden, brachten me echt nog meer achter op schema.
Maar Noorwegen is werkelijk adembenemend, adembenemende uitzichten op elke hoek, het is een compleet andere planeet en de kwaliteit van de wegen is gewoon top.
Het nadeel van Noorwegen is dat het zo duur is dat je echt die wildkampeerkaart moet spelen, maar dat weerhoudt je ervan om andere mensen te ontmoeten, dus ik zou het echt aanraden om het met vrienden te doen. Als solo kan het een beetje moeilijk zijn, tenzij je budgetteert om elke dag naar campings te gaan.
Dan is het oosten geweldig omdat alles vrij goedkoop is, dus je kunt een bed en een maaltijd goedkoop vinden en je bespaart ook geld omdat gas ook goedkoper is.

Als ik het zou moeten aanbevelen, zou het dit zijn:
Midden-Zuid-Europa zou ik aanraden in mei, juni of september, waarbij je je aan campings houdt en die hitte van juli en augustus en overvolle campings op de meer populaire plaatsen vermijdt.
Noord-Europa (Scandinavië) augustus wildkamperen met een camping om de 3 dagen voor een welverdiende warme douche. Als je met vrienden bent, hebben campings vaak kleine hutten die 4 personen kunnen herbergen, verdeeld over 4 manieren, het is een goede prijs voor de regio, 4 stapelbedden, een tafel en een keuken en verwarming. Maar er gaat niets boven het opzetten van je tent op een strand in een fjord en de natuur volledig omarmen.
Oost-Europa zou ik zeggen juli, augustus, want dan is het toeristisch drukker en kun je meer ontmoetingen hebben. Rond 16.00 uur google camping of open booking.com en je zult zeker een meer dan redelijke aanbieding vinden, vaak inclusief ontbijt.

Wat betreft het opraken van gas, ik werd door verschillende mensen gewaarschuwd voor Finland dat het op sommige plaatsen moeilijk zou kunnen worden om te vinden, dus ik vulde de tank gewoon elke keer als ik een dorp met gas vond. Maar vooral omdat ik de TomTom had die je in realtime de volgende benzinepomp op je route laat zien, heb ik nooit het gevoel gehad dat ik het risico liep zonder gas te komen zitten en ik heb het vaak tot het reservelicht gebracht.

Wat betreft de slijtage aan de motor, ja, de motor heeft een pak slaag gekregen, roest op de uitlaat, wat zoutvlekken en krassen op de lak. Hij staat momenteel bij de BMW-dealer en ze onderhandelen met BMW over de uitlaatlijnroest, aangezien ik vermeldde dat het niet acceptabel was voor een motor die minder dan 1,5 jaar oud is van een premiummerk als BMW om zo te roesten. Maar ze begonnen me BMW-mumbo jumbo te geven dat ik geen BMW-merkverzorgingsproducten gebruikte etc... Ik zal daar volgende week meer nieuws over hebben.

#12 · (Edited)
Ongelooflijk!!! Hoe lukt het je om een onderhoudsbeurt te boeken bij een BMW-dealer? Is het gemakkelijk tijdens een reis?

Neem je je eigen olie mee om bij te vullen wanneer dat nodig is? Of koop je het bij een benzinestation?
Ik heb onderhoud onderweg geboekt, ben een week van tevoren dealers gaan bellen op mijn route.

Voor olie had ik altijd een fles van 1 liter bij me en vulde ik bij wanneer dat nodig was en kocht ik een nieuwe toen mijn fles leeg was. Het is nogal moeilijk om 15W50-olie te vinden, dus ik ging altijd naar een BMW-dealer om het te halen.
In Noorwegen was het een beetje moeilijk, maar ik had geen keuze! Pech en onderhoudstermijn vielen samen en ik bleef 2 weken in dezelfde stad vastzitten om op onderdelen te wachten zodat de garage tijd had om de onderhoudsbeurt uit te voeren. Ik zou aanraden om minstens 2 weken van tevoren te bellen of zelfs alles van tevoren te boeken, maar dan zou je je aan een schema moeten houden en dat was niet het doel van mijn reis. En ik zou het afraden om het in Noorwegen te doen (duur!!!!!!)

Oorspronkelijk zou ik de 10k in Italië en dan de 20k in Letland doen, maar op weg naar Frankrijk vanuit Zwitserland (800 km) merkte ik dat de olie erg laag stond toen ik aankwam, dus ging ik naar een BMW-dealer om het te vragen en ze stelden voor dat ik dan de 10k-onderhoudsbeurt deed (6000 km) zodat ze het beter konden bekijken. Al met al was alles in orde en deze motoren verbruiken gewoon olie (ik zou zeggen 1 liter per 6000 km of minder). Maar het hele gebeuren heeft mijn onderhoudsperiodes met 4000 km verkort.

#13 ·
Hallo XiZeL,

Gefeliciteerd met je reis!

Hier zijn een paar touring tips van mij voor de R9T:
Wunderlich handkappen zijn geweldig en zien er niet al te slecht uit. Nog beter met verwarmde handvatten - ik heb de R&G gemonteerd, maar als je het geld hebt, neem dan BMW.
Ik heb de uitlaat een inch verlaagd en kon toen goede harde zijkoffers monteren - in mijn geval (woordspeling!) vintage Krauser Starlets van eBay.
Het Givi AirFlo verstelbare scherm is echt goed en, zoals het zegt, verstelbaar zodat je kunt genieten van de warme lucht en je kunt verstoppen voor de koude lucht. Het staat niet vermeld als passend voor de R9T, maar je hebt alleen grotere slangklemmen nodig.

De Hepco en Becker bagagerek is OK - ik heb het gebruikt om een Givi Maxia 56 topkoffer te monteren die erg groot is, maar ook sterk, veilig en mooi. Je kunt ook de remlichten aansluiten en ook een rek bovenop monteren voor extra spullen.
Mijn R9T verbruikt niet veel olie!
(Harde bagage kan op slot, wat altijd een gerust gevoel geeft.)

#14 ·
Hallo XiZeL,

Proficiat met je reis!

Hier zijn enkele touring tips van mij voor de R9T:
Wunderlich handkappen zijn geweldig en zien er niet al te slecht uit. Nog beter met verwarmde handvatten - ik heb de R&G gemonteerd, maar als je het geld hebt, neem dan BMW.
Ik heb de uitlaat een inch verlaagd en kon toen goede harde zijkoffers monteren - in mijn geval (woordspeling!) vintage Krauser Starlets van eBay.
Het Givi AirFlo verstelbare scherm is echt goed en, zoals het zegt, verstelbaar zodat je van de warme lucht kunt genieten en je kunt verstoppen voor de koude lucht. Het staat niet vermeld als passend voor de R9T, maar je hebt alleen grotere slangklemmen nodig.

De Hepco en Becker rek is OK - ik heb het gebruikt om een Givi Maxia 56 topkoffer te monteren die erg groot is, maar ook sterk, veilig en er goed uitziet. Je kunt ook de remlichten aansluiten en ook een rek bovenop monteren voor extra spullen.
Mijn R9T verbruikt niet veel olie!
(Harde bagage kan op slot, wat altijd een gerust gevoel geeft.)
Hoi Nick

dank voor al die tips, ik heb je profiel bekeken en een paar foto's van je setup gevonden, maar geen met de harde zijkoffers. Ik heb zoveel vragen omdat mijn conclusie van mijn reis in feite was dat als ik het opnieuw zou moeten doen, ik een topkoffer en harde zijkoffers zou nemen. maar ik moet de mogelijkheid behouden om een passagier mee te nemen.

Ik zal je rechtstreeks een bericht sturen met mijn vragen, want ik ben van plan om veel meer te reizen en ik ben niet van plan om binnenkort of ooit van motor te veranderen :)

#15 ·
Hallo XiZeL, hier zijn een paar foto's voor jou van mij, mijn vrouw en de Black Baron.

Attachments

#18 ·
Mijn hoed af voor u, meneer! Ik zou zo'n reis niet kunnen maken zonder cruise control.
Geloof me, de throttle rocker is de 10€ echt waard.Ik heb ook gelezen dat de cruise control een echt goede add-on is en eigenlijk niet zo duur.Hoe dan ook, het hele punt van mijn reis was ook om mijn grenzen te verleggen en uit mijn comfortzone te stappen, het is ongelooflijk hoe ver we onszelf kunnen pushen, waardoor ik echt geloof dat we tot alles in staat zijn wat we ons voornemen.

#29 ·
Hoe durf je geen reis van dit soort te maken op een GSA?????

:laugh2::laugh2::laugh2:

serieus: geweldige reis en bewijs dat er naast 25.000$+ motoren een echt avontuur is.
de rijder maakt het avontuur, niet de motor :) Ik heb zo'n diversiteit aan motoren op de weg gezien, zelfs op een nineT had ik het gevoel dat ik een gemakkelijke optie nam.

#33 ·
Geweldig. Ik kan niet geloven dat die bagage-oplossing het volhield!
nog een paar weken en het zou het niet hebben gedaan.Zijtassen waren echt beschadigd en tanktas viel letterlijk uit elkaar op de laatste dag op 150 km afstand van het huis van mijn ouders. Met ducttape aan elkaar geplakt en het thuis gehaald :wavetowel2:

#34 ·
Korte update:

ik heb de spullen teruggekregen die ik naar SW Motech heb gestuurd:

ze hebben vervangen:

- Blaze H Zadel tassen
- TRAVELLER PILLION kussen

ze hebben gerepareerd:
-Yukon 130 riem tanktas

Hoewel ik denk dat die tanktas absoluut geweldig is, ben ik een beetje teleurgesteld dat ze hem hebben gerepareerd in plaats van vervangen, want ik wilde hem verkopen en iets kleiner krijgen :)

ik ga de zadeltassen en het kussen verkopen, want ik ga overstappen op een andere setup:

-Holan racer zijkoffers
-en een op maat gemaakte toeringstoel waarvoor ik nog de beste opties moet onderzoeken.

#35 ·
Hoi XiZeL, erg leuk om je bericht te lezen en wat foto's te zien. Je vermeldt in je eerste bericht dat je 2 pechgevallen hebt gehad; wat is er gebeurd? Was een van de incidenten die je in Italië noemde? Ik ben benieuwd omdat ik een Pure heb en naar een paar tours kijk, zij het veel korter dan jij deed (puur vanwege tijdgebrek).

#40 ·
Hoi XiZeL, erg leuk om je bericht te lezen en wat foto's te zien. Je vermeldt in je eerste bericht dat je 2 pechgevallen hebt gehad; wat is er gebeurd? Was een van de incidenten die je in Italië noemde? Ik ben benieuwd, want ik heb een Pure en bekijk een paar tours, zij het veel korter dan jij deed (puur vanwege tijdgebrek).
Uitstekende thread, ik heb dat echt met plezier gelezen, dus bedankt voor het delen @XiZeL.

Net als @wff, ben ik ook benieuwd om meer te horen over de pechgevallen.

atb, Gareth.
Sorry voor de late antwoorden
de 2 pechgevallen waren klein.

De eerste was in Noorwegen, een van de vorkkeerringen brak, het punt is dat ze geen voorraad hadden in Scandinavië, dus het duurde 2 weken voordat ze de onderdelen kregen. BMW-garantie gaf me gratis een huurauto voor 10 dagen, dus ik verkende de Lofoten-eilanden terwijl ik wachtte om de motor te krijgen.
De tweede pech was een brandstoflek in Letland, ook een kapotte afdichting in de leiding. Ik had al een bandenwissel gepland in Riga en ze hebben het toen gerepareerd. En de motor haar eerste wasbeurt in 2 maanden op de weg gegeven. Ik kon haar niet meer herkennen :)

#38 ·
Uitstekende thread, ik heb het echt met plezier gelezen, dus bedankt voor het delen @XiZeL.

Net als @wff, ben ik ook benieuwd om meer over de uitsplitsingen te horen.

atb, Gareth.