BMW NineT Forum banner

Vervanging vorkolie - Classic/Roadster met instelbare compressie en rebound

1 reading
6.2K views 26 replies 11 participants last post by  cgilfond  
#1 ·
Ik heb het forum en YouTube doorzocht op zoek naar een procedure voor het vervangen van de vorkolie in een Classic / Roadster met gouden upside-down vorken en instelbare compressie en rebound. Ik heb er geen kunnen vinden. Dit wordt mijn eerste keer dat ik vorkolie in een motorfiets ververs.

Ik doe al mijn eigen onderhoud aan mijn R Nine T en mijn R1200RT, dus ik weet zeker dat ik die klus kan klaren. Ik vraag me alleen af wat me te wachten staat als ik de doppen van de vorkpoten verwijder en welke valkuilen er zijn met betrekking tot het uitvoeren van deze service en het goed krijgen ervan. Als BMW het servicehandboek voor het 2021-model zou verkopen, zou ik daar kunnen kijken, maar we weten hoe dat op dit moment gaat. Ik heb een paar video's gezien van mensen die BMW-motoren met ESA, enz. doen, maar een deel daarvan is hier niet van toepassing.

Kan iemand helpen met een verwijzing naar een handleiding of video?

#2 · (Edited)

@alegerlotz Goede handleiding voor die vork hier.

• Helpful
Reactions: Captain
#3 ·

@alegerlotz Goede handleiding voor die vork hier.
Bedankt, veel info in deze write-up... Ik realiseerde me niet dat de vorken in wezen hetzelfde waren als op de vroege S1000rr, wat goed is om te weten.

Deze klus lijkt een beetje intimiderend bij het lezen en kijken naar kleine foto's, maar zoals met de meeste dingen, denk ik dat het overzichtelijker lijkt als je er middenin zit.

#4 ·
Nog niet gedaan r 9 t, maar het aftappen en opnieuw vullen van open cartridge vorken is vrij eenvoudig,
stel de compressie en rebound in op de minimum instellingen om de olie te laten stromen, maak de bovenste doppen los voor verwijdering,
voor een verandering zonder de veren eruit te halen, helpt een extra liter olie voor het spoelen en pompen,
voor het strippen van de bovenste doppen en het verwijderen van de veren voor een verandering ben ik er met hulp in geslaagd om de veerspacers naar beneden te trekken en een open ringsleutel/moersleutel op de spacer te gebruiken om hem genoeg naar beneden te duwen om de bovenste dop te verwijderen,
heb geen metingen omdat mijn fiets nog niet klaar is, dus zal met interesse kijken
laat je niet intimideren, een olieverversing is een beetje rommelig, maar vrij eenvoudig,
Succes,
Forest

#7 ·
Ik kom eigenlijk dicht in de buurt van het punt om dit te doen, aangezien mijn 12K-service eraan komt en ik dacht dat ik het dan zou aanpakken. Ik weet dat het onderhoudsinterval 18K is, maar ik heb een ophangingsclinic met Dave Moss gedaan en hij had een paar aanbevelingen voor nieuwe vorkolie, dus ik wil het samen met de grote beurt doen.

• Like
Reactions: 11266350
#8 ·
Heeft u instructies over hoe het te doen? Ik kan online niets vinden.

Ik ben er eigenlijk bijna aan toe om dit te doen, aangezien mijn 12K-service eraan komt en ik dacht dat ik het dan wel zou aanpakken. Ik weet dat het onderhoudsinterval 18K is, maar ik heb een ophangingsclinic met Dave Moss gedaan en hij had een paar aanbevelingen voor nieuwe vorkolie, dus ik wil het samen met de grote beurt doen.

#9 ·
Heeft u instructies over hoe het te doen? Ik kan online niets vinden.
Ik heb het niet, daarom heb ik deze posting in de eerste plaats aangemaakt. Ik heb een paar YouTube-video's etc. bekeken... dus ik moet misschien gewoon met de klus beginnen en kijken waar het naartoe gaat.

#10 ·
Ik ben net bezig het vorkolie te vervangen op mijn 2018 classic, het is een eenvoudig proces als je een voorwiel kunt verwijderen, ik heb alles gestript en de vorken geleegd, zal posten hoe ik het heb gedaan zodra de olie nieuwjaar arriveert, het eerste wat ik opmerkte was dat beide vorken 600 ml hadden, specificatie in Haynes 525 ml, huidige mijlen 9500 Forest

#11 ·
Ik ben net bezig het vorkolie te vervangen op mijn 2018 classic,
het is een eenvoudig proces als je een voorwiel kunt verwijderen,
ik heb alles gestript en de vorken geleegd, zal posten hoe ik het heb gedaan zodra de olie nieuwjaar arriveert,
het eerste wat ik opmerkte was dat beide vorken 600 ml hadden, specificatie in haynes 525 ml,
huidige mijlen 9500
Forest,
Geweldig, meer over uw ervaring horen zou helpen. Ik zit nu op 12K mijl en heb mijn vorkolie nog niet ververst. Meer weten over hoe je die cartridges in de vorken demonteert, zou nuttig zijn.

Bedankt,
-Al

#12 · (Edited)
Ik heb eindelijk de vorkolie ververst, op mijn 2018 classic bij 9500 mijl,
vorkdoppen losmaken, 30 mm, dempingsinstellingen noteren en op 1 zetten,
ABS-sensor, remklauwen, voorspatbord en wiel verwijderen,
de positie van de bovenkant van de vorkuitsteeksel noteren, de beenpositie in de onderste vorkklemboutopening markeren om reflectoren uit te lijnen, de laatste bouten losmaken en de vorkpoten verwijderen,
een maatbeker klaarzetten, ik gebruikte wegwerpverfbekers,
been van de dop losschroeven, ca. 1 inch opening creëren en de olie aftappen, periodiek de buis een paar schroefdraad aan de dop schroeven en de vorken pompen, dan het aftappen herhalen,
Ik merkte dat de linkervork veel langer nodig had om af te tappen,
ik kreeg in eerste instantie een gemeten 600 ml,
na een tijdje,
maar besloot ze 's nachts te laten uitlekken in maatbekers met de asuiteinden omhoog, de uiteindelijke hoeveelheid was een gelijke 625 ml,
je zou kunnen stoppen als je 600 per stuk krijgt als de tijd beperkt is, ervan uitgaande dat je dezelfde hoeveelheid uit elke poot hebt,
Haynes geeft 525 ml en oliepeil 65 mm onder de binnenbuis aan, waarvoor de vorkveer etc. verwijderd moest worden,
ik ging voor het opnieuw vullen met de exacte 625 ml hoeveelheid die verwijderd was, wat zichtbaar is aan de bovenkant van de binnenbuis met de buitenkant helemaal naar beneden geschoven,
bij het opnieuw vullen de buitenbuis ongeveer 2 inch onder de dop houden en langzaam gieten,
draai dan de doppen weer losjes vast en pomp tot je weerstand voelt bij volledige slag,
de rechterpoot duurde veel langer om de demping weer op volledige slag te krijgen, ik liet ze 20 minuten rechtop staan ​​als ze demping hadden, daarna schoof ik de buitenbuizen naar beneden om de oliepeilen precies aan de bovenkant van de binnenbuizen te zien,
ik heb de dempingsinstellingen gereset voordat ik ze opnieuw installeerde
ik hoop dat dit helpt, dit is gewoon hoe ik het deed, de exacte hoeveelheid olie teruggeplaatst die eruit kwam,
je kunt er de voorkeur aan geven om de vorken te strippen of andere hoeveelheden olie te vinden dan de mijne,
want ik merkte dat het enige tijd kost om de poten volledig af te tappen,
als de eigenaar vanaf nieuw is het een fabrieksmatig vastgestelde hoeveelheid die ik vertrouw,

Forest,
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

#15 · (Edited)
Vanwege het gebrek aan onderhoud door de vorige eigenaar, zal ik ook de vorkolie vervangen nu de vork eruit is. Heb ik echt speciaal gereedschap nodig? of vliegt het bovenste deel van de vork door het dak als ik hem losmaak?
De vorkdoppen vliegen er niet af op de classic met USD vorken,
ze zijn verbonden met de cartridge internals, de buitenste buizen glijden vrij.
je hebt alleen normaal gereedschap nodig, een maatbeker en veel tijd om de vorken volledig te laten leeglopen,
hoop dat dit helpt, Forest,

#17 ·
Ik heb mijn vorkolie nog steeds niet vervangen, maar het is tijd om dat te doen. Zoals bij elke klus van deze aard die ik nog niet eerder heb gedaan, ben ik een beetje bang. Ik weet zeker dat het goed komt. De koppeling van mijn wethead RT werkt prima nadat ik hem heb vervangen, en deze klus ziet er gemakkelijker uit. Ik denk dat ik het ga ontdekken!

#18 ·
Hallo, ik ben van plan dit zelf te proberen, aangezien ik bijna 18.000 mijl heb gereden. Heeft iemand de specificaties van de olie die gebruikt moet worden? Als er verschillende viscositeiten zijn, hoe kies je dan?

Ook lijken mijn afdichtingen in orde te zijn, maar moet ik proberen ze te vervangen terwijl ik de vorken eraf heb, of is dat niet nodig?

#19 · (Edited)
Het Haynes-handboek vermeldt BMW Vorkolie Type 2 (10W)

RnineT Capaciteiten....

2014-16 = 575ml/80mm

2017 en later = 525ml/65mm

Andere modellen gebruiken verschillende capaciteiten, maar dezelfde specificatie/gewicht van olie.

Maar mag ik u erop wijzen dat niet alle vorkoliespecificaties hetzelfde zijn......de 10W van het ene merk kan heel anders zijn dan de 10W van een ander merk.......er is geen standaardisatie van de viscositeit van vorkolie.

Er is echter zoiets als een Centistroke (cSt) waarde, en dit is waar u naar moet kijken bij het vergelijken van merken.

Kijk hier voor vergelijkingen >>>>

#20 ·
Bedankt. Beemerbonyard verkoopt Liquid Molly, dat niet op uw lijst staat. Is dat spul goed? Ze hebben alleen 10W “medium”. Geeft geen “type 2” aan. Enige gedachten over of alleen het vervangen van olie alles is wat ik moet doen als de afdichtingen niet lekken, of moet ik proberen die te vervangen terwijl ik de vorken eruit heb? Nog nooit aan vorken of afdichtingen gewerkt, dus wil ik me niet overbelasten…

#23 ·
Bedankt voor de info,
De vorken zijn beter volledig gestript en nieuwe keerringen etc. en oliepeil is cruciaal, ben ik het mee eens,
de redenen waarom ik een aftap en hervul laat zien,
sommigen hier willen hun vorkolie verversen en voelen zich niet op hun gemak bij een volledige strip,
nieuwe olie op de gespecificeerde of aangepast aan uw niveaus, is beter dan oude,
ik ben goed in het afstellen van mijn vering en de hoeveelheid olie werkte voor mij,
de keerringen en bussen zijn goed en ik heb de olie niet laten zitten tot het zwarte drab werd,
dus een regelmatige aftap en hervul is mijn keuze, wanneer ik mijn achterschokdemper laat onderhouden,
dit is iets wat veel motorzaken als service aanbieden, dus waarom het niet onderhouden als je kunt,
ik ben in staat om de vorken volledig te demonteren wanneer dat nodig is,
Veiligheid is het grote probleem, slecht functionerende vering door verslechterde olie kan worden voorkomen,
Forest,

#24 ·
ik ben goed in het afstellen van mijn vering en de hoeveelheid olie werkte voor mij,
de afdichtingen en bussen zijn goed en ik heb de olie niet laten zitten tot het zwarte drab werd,
dus een regelmatige afvoer en bijvullen is mijn keuze, wanneer ik mijn achterschokdemper laat onderhouden,
dit is iets wat veel fietsenmakers als service aanbieden, dus waarom het niet onderhouden als je het kunt,
ik ben in staat om de vorken volledig te demonteren wanneer dat nodig is,
Veiligheid is het grote probleem, slecht functionerende vering door verslechterde olie kan worden voorkomen,
Forest,
Heb je de benodigde veerdrukker voor de vork zodat je de veren kunt verwijderen en het goed kunt doen?

#26 ·
...zou geen speciaal gereedschap nodig moeten hebben als ik alleen de olie ververs, toch? Ik ben niet zeker of ik de keerringen zelf moet vervangen.
Het heeft niets te maken met het vervangen van keerringen.
Als je gewoon de "dump and run" wilt doen die wordt getoond, heb je geen speciaal gereedschap nodig. De video is echt bedoeld voor mensen die al het proces hebben doorlopen om erachter te komen welke viscositeit vorkolie en welke niveaus ze nodig hebben.
Om de oliepeilen in te stellen, heb je een vorkveercompressor nodig. Dat zou echt een keer gedaan moeten worden. De niveaus zoals geleverd zijn overal verschillend.
Je hebt ook de vorkveercompressor nodig als je de keerringen gaat vervangen. Hij werkt op veel motoren. Het is geen R9T-specifiek gereedschap.

#27 ·
Zeer nuttige opmerkingen over dit draadje, bedankt voor uw geduld!
Ik zal de vork etc. niet kunnen comprimeren, dus ik zal moeten vertrouwen op het bijvullen op basis van de gespecificeerde hoeveelheid olie (525 ml) of het vervangen van wat er uit de bestaande opstelling komt.

Maar als deze volledig leeg is, zou het toevoegen van de 525 ml olie dan niet moeten resulteren in de gewenste "standaard" luchtruimte van 65 mm? Waarom zou de luchtruimte variëren als het volume van de interne onderdelen allemaal hetzelfde is?