BMW NineT Forum banner

Bandmenging

7K views 20 replies 16 participants last post by  Dalfort  
#1 ·
De Z8 op mijn klassieker moet vervangen worden, ik dacht eraan om te upgraden naar Roadtec 01's. De achterband heeft nog genoeg levensduur en het zou zonde zijn om die weg te gooien, heeft iemand geprobeerd om deze 2 Metzlers te mixen? :unsure: Ik weet dat de fabrikanten zeggen dat je nooit moet mixen, maar ik ben er niet van overtuigd dat ze niet gewoon proberen meer banden te verkopen/zichzelf in te dekken.

#3 ·
Ik kan zien hoe mengen niet werkt op auto's, met verschillende profielen op verschillende wielen, of zelfs diameters, maar op een fiets denk ik niet dat het verschil maakt als je verschillende merken voor en achter hebt….

#5 ·
Ik gok dat je de Z8 en 01 niet kunt mengen. Metzler koos ervoor om de Roadtec een nieuwe naam te geven om te laten zien dat hij volledig opnieuw is ontworpen. Ik gok dat de profielen verschillend zijn en daarom het rijgedrag van de motor vreemd zouden maken.

Je zou het Metzler of een technicus moeten vragen die je vertrouwt om je niet voor te liegen. Als de profielen hetzelfde zijn, zou je ze zeker kunnen mengen. Mensen mengen Dunlop Q3's en Q4's, Pirelli Corsa en Supercorsa's etc..

#6 ·
Net als @shaneturban meng ik al jaren banden en heb ik ook nog nooit een probleem gehad, nat of droog. Het is natuurlijk fijn om bijpassende sets te rijden, maar mijn banden hoeven zelden tegelijkertijd vervangen te worden, en ik probeer banden te kopen voor een goede prijs, wat betekent dat de voor- en achterbanden misschien niet overeenkomen. Ik heb toevallig nu een bijpassende set, maar dat is zeldzaam voor mij.

Maar ik zal ook zeggen dat als ik geen bijpassende banden heb, ik in ieder geval probeer om vergelijkbare profielpatronen te gebruiken, indien mogelijk. Als de verschillende Metzeler-banden vergelijkbare profielpatronen hebben, zit je in ieder geval in de buurt van een bijpassende set banden.

#7 ·
Ik ga de mixed tyre thing doen. OE Metzeler Z8 achteraan ging meer dan 20000 km mee. Dacht dat de voorkant in orde was, maar de man van de ophanging zei van niet toen hij mijn vorken en schokdemper opnieuw deed. Dus een Sporttec M9RR komt vooraan, want er zijn hier momenteel geen Roadtec z8's. Ze hebben een vergelijkbaar profiel.

Ik denk dat ik het overleef. Ik hou jullie op de hoogte.

#8 ·
Aangezien zowel de Z8 Roadtec als de 01 Roadtec Metz sport-touring-aanbiedingen zijn, en beide van radiale constructie zijn, zal het prima (zoals veilig) zijn om ze in dit specifieke geval te mengen. Voor maximaal voordeel zou het echter verstandig zijn om over te schakelen naar 01's, zowel voor als achter, wanneer de volgende gelegenheid zich voordoet.

Het zou niet aan te raden zijn om banden van verschillende toepassingen te mengen... dwz. een hypersport aan het ene uiteinde en een sport-touring aan het andere.

Persoonlijk zou ik ook geen merken mengen, omdat de stijfheid van de karkasconstructie enorm kan variëren van fabrikant tot fabrikant.

Hier in het VK zijn er wetten met betrekking tot de montagecombinaties van diagonaal-, gordel- en radiaalbanden op dezelfde machine. Een motor met een radiale voorband en een diagonaal- of gordelband achter zou bijvoorbeeld illegaal zijn. Ik zou daarom willen voorstellen dat iedereen die overweegt bandconstructietypes te mengen, de wettigheid in zijn specifieke deel van de wereld controleert.

#9 ·
Het zou niet aan te raden zijn om banden met verschillende toepassingen te mengen... dwz. een hypersport aan de ene kant en een sport-touring aan de andere kant.
Ik ga het hier respectvol mee oneens zijn, @Gambo916. Op mijn oude VFR 800 reed ik soms met een sportbike voorband en een sport-touring achterband. Ik wilde meer grip aan de voorkant voor het nemen van bochten en gevoel, en meer levensduur van het loopvlak aan de achterkant - vooral als de motor was beladen voor touring. Ik gebruikte meestal wel bijpassende profieldesigns, zoals bijvoorbeeld een Conti Sport Attack voor en een Road Attack achter, maar ik vond het fijn om die plakkerigere band aan de voorkant te hebben.

Nu zijn er natuurlijk banden met meerdere compounds verkrijgbaar, zodat je het beste van beide werelden kunt hebben. Maar toen ik probeerde zuinig te zijn maar toch fatsoenlijke banden te kopen, was de bovenstaande combinatie vaak mijn strategie.

Ik ben het in het algemeen en met het grootste deel van je bericht eens, maar ik zou zeggen dat als je verschillende compound banden gaat gebruiken, je de zachtere band voor moet monteren.

Trouwens, @LordCrow, als je een minuutje hebt, zou het geweldig zijn als je een introductie plaatst in de sectie Nieuwe Leden van het forum. ;)

#10 ·
Deze thread staat in de rij met het vervangen of repareren van een band.

De aanbeveling is om geen merken of typen banden te mengen (en ze ook niet te repareren).

Er is veel getest, $$$ en de vereiste aansprakelijkheidsoverwegingen zijn in deze aanbevelingen verwerkt.

Uiteindelijk bent u verantwoordelijk voor uw eigen beslissingen...

#11 ·
Ik zie veel dealers, fietsenwinkels en toetsenbordmonteurs altijd zeggen dat je nooit bandenmerken of -typen moet mengen, maar een nieuwe F800 GS wordt standaard geleverd met een diagonaalband voor en een radiaalband achter.

Ik zou geen problemen hebben met het mengen van een Z8 met een Roadtec 01.

#12 ·
Het lijkt erop dat het niet 'ideaal' zou zijn en ik zou het liever niet mengen, maar ik heb het in het verleden gedaan zonder noemenswaardige problemen. Ik bedoel, ze mengen hier in Australië vaccins schijnbaar zonder veel nadenken/op een gok, dus ik denk niet dat het mengen van banden zo'n probleem is :)

#13 ·
Mix ze allemaal als je wilt. Als een fabrikant zegt dat je banden nooit mag mengen, is dat alleen maar omdat ze meer geld willen verdienen met de verkoop van 2 banden. Veel ervaren rijders zullen de hele dag mixen en matchen voor het gevoel dat ze zoeken. Ik ken ook niemand die met zijn motorfiets op het circuit rijdt en dezelfde band voor en achter gebruikt. Het kan gewoon de kleine kring zijn waar ik mee omging, maar ik herinner me verschillende bezoeken aan het circuit en het rondlopen in de pitstraat om dingen te bekijken, ik heb nog nooit iemand dezelfde banden zien gebruiken. Ik heb momenteel ook een Road 4-band voor en een Road 5-band achter, dat is al vele hooligan-kilometers zo, maar ik heb wel de slijtage-indicatoren op de voorband schreeuwen.

#16 ·
Ik heb de mijne altijd door elkaar gehaald, voornamelijk om het gewenste profiel te krijgen. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat de achterkant het zwakste punt is, dat betekent dat je wegkomt met het laten glijden van de achterkant, maar de voorkant die door de achterkant wordt geduwd, is uit den boze!

#18 ·
Ik kan alleen commentaar geven op de Metzeler Sportec M9RR die ik voor heb gemonteerd (met een Roadtec Z8 achter). Het insturen is beter, veel minder vaag dan de hardere Z8 was. Ik ben blij met deze combinatie. Kan geen commentaar geven op bandengeluid - wind- en uitlaatgeluid is het enige geluid dat ik hoor.

#19 ·
Ik zou zeggen, probeer het. Mijn originele Metzelers kregen een schroef in de achterband die ik niet kon repareren. Ik vind Michelin Pilot Road/Roads fijn, dus heb ik de achterband vervangen door de Michelin Road 5 en alles is in orde. Als de voorband aan vervanging toe is, zal ik daar ook de Road 5 op zetten.

Een bandenfabrikant steekt geld in het testen van hun "gepaarde banden", ze steken geen geld in het testen van elke combinatie, dus kunnen ze geen mix "aanbevelen" vanwege aansprakelijkheid. Ze willen ook graag dat je zo snel mogelijk hun nieuwe banden koopt...

Laat ons weten wat je doet en hoe het gaat.

#21 ·
De algemene stelling dat het mengen van banden een no-no is, komt uit de 4-wielwereld en heeft betrekking op het mengen van banden op dezelfde as. Je rijdt nooit verschillende banden op dezelfde as, maar je kunt absoluut banden voor en achter mengen.

Ik heb Nitto's achter op mijn Corvette en Yokohama's voor - beide zijn zomerbanden, maar toch verschillende merken. De auto rijdt uitstekend.

Meestal niet nodig op een motor, maar het is perfect doenbaar en veilig, mits gezond verstand. 20 jaar lang reed ik met de fantastische Comp K ME33 Laser voor op mijn 16v GS750, samen met een paar verschillende achterbanden, waaronder de Dunlop K591.

Ik heb nogal wat mensen gezien die een Pilot Power voor en een Pilot Road achter gebruiken.

Ik zeg niet veel, maar veel van de grote chopper-motorfietsen met grote wielen gebruiken een diagonaalband voor en een radiaalband achter, maar nogmaals, het is niet op dezelfde as.