BMW NineT Forum banner

R nine T sportief vermogen?

13K views 21 replies 12 participants last post by  DomNineT  
#1 ·
Ik overweeg binnenkort de R9T te kopen. Ik ben erg geïnteresseerd in wat jullie denken over de sportieve capaciteiten van deze motor... Ik kom van een Kawasaki 900RS en kon de standaardvering van de Kwaka zo afstellen dat hij goed genoeg presteert in de bochten (hoewel anderen de standaardvering afkraakten, wat altijd het geval lijkt te zijn bij elke motor), wat betekent dat er geen 'chicken strips' op de banden zitten en dat hij goed genoeg is om af en toe metalen delen op het asfalt te schrapen zonder de standaardvering te verstoren... Hoe denken jullie dat de R9T zich zal verhouden? Zal ik, als ik de standaardvering eenmaal heb afgesteld op mijn gewicht, ruimte tekort komen in de bochten als ik er hard mee rijd? Ik heb geen video's kunnen vinden van testritten waarbij ze in hoog tempo in de bochten rijden en commentaar geven op de bochtenkwaliteiten...

#2 ·
Ik ben een zware rijder die nog steeds de standaardvering gebruikt. (Mijn nieuwe RaceTech-veren zijn een paar weken geleden binnengekomen, maar ik wacht op een nieuwe TFX-achterschokbreker zodat ik beide tegelijk kan installeren.) Mijn vorige motor was een 6e generatie Honda VFR 800, waar ik dol op was. Na het aanpassen van de vering van die motor was hij veel capabeler dan ik. De R9T voelt, zelfs als hij ondergeveerd is voor mijn gewicht, grotendeels hetzelfde aan. Maar zo mogelijk denk ik dat hij, als de vering van mijn R9T Pure eenmaal is aangepast, beter zal sturen dan de VFR ooit heeft gedaan. Insturen gaat veel gemakkelijker, hij heeft meer kracht uit de bochten en hij voelt ongeveer even snel aan als mijn VFR, en dat met mijn matige vaardigheden.

Er zijn een paar video's op het forum van mensen die een paar behoorlijk bochtige wegen aanpakken, maar ik zou meer naar de trackday-video's kijken om het potentieel van de motor te zien, dat hoog is. De rijder in een recent geplaatste video kon de 600cc-trackbikes bijhouden. Natuurlijk heeft de R9T meer pk's en koppel dan die machines, maar ze zouden een R9T gemakkelijk moeten kunnen overtreffen. Het feit dat hij in de bochten bij kon blijven, zegt veel over zowel de motor als zijn vaardigheden.

Als je een R9T koopt en na het aanpassen van de vering met de voetsteunen aan de grond komt, kun je altijd de standaard voetsteunen vervangen door achterste voetsteunen met hogere steunen en geen voelers. Als je echt, echt ver overheld bent, kun je een cilinderkopdeksel raken voordat je een voetsteun raakt.

#3 ·
Ik ben een zware rijder die nog steeds de standaard vering gebruikt. (Mijn nieuwe RaceTech veren zijn een paar weken geleden binnengekomen, maar ik wacht op een nieuwe TFX achterschokdemper zodat ik beide tegelijk kan installeren.) Mijn vorige motor was een 6e generatie Honda VFR 800, waar ik van hield. Na het aanpassen van de vering van die motor was hij veel capabeler dan ik. De R9T voelt, zelfs als hij te weinig geveerd is voor mijn gewicht, grotendeels hetzelfde aan. Maar als er iets is, denk ik dat hij, zodra de vering op mijn R9T Pure is aangepast, beter zal sturen dan de VFR ooit heeft gedaan. Insturen gaat veel gemakkelijker, hij heeft meer koppel uit de bochten en voelt over het algemeen ongeveer even snel aan als mijn VFR, en dat met mijn matige vaardigheden.

Er zijn een paar video's op het forum van mensen die een paar behoorlijk bochtige wegen aanpakken, maar ik zou meer naar de trackday video's kijken om het potentieel van de motor te zien, dat hoog is. De rijder in een recent geplaatste video kon de 600cc racemotoren bijhouden. Zeker, de R9T heeft meer pk's en koppel dan die machines, maar ze zouden een R9T gemakkelijk moeten kunnen overtreffen. Het feit dat hij in de bochten bij kon blijven, zegt veel over zowel de motor als zijn vaardigheden.

Als je een R9T koopt en na het aanpassen van de vering met de voetsteunen aan de grond komt, kun je altijd de standaard voetsteunen vervangen door een paar achterste voetsteunen met hogere steunen en geen voelers. Als je echt, echt ver overheld bent, kun je een cilinderkop raken voordat je een voetsteun raakt.
Bedankt voor de reactie...ik zou het hatelijk vinden om cilinderkoppen te gaan schuren, lol...Ik weeg 90 kg en ik hoop dat ik weg kan komen met het afstellen van de standaard vering op mijn gewicht en geen problemen heb...De opmerking over de cilinderkop is zeker iets waar ik over heb nagedacht, maar ik heb nog nooit een BMW gehad, dus ik kan niet inschatten hoe hard ik zou moeten pushen voordat het een probleem wordt?

#4 ·
Elke rijder kan gemakkelijk een voetsteun in bochten slepen met de standaard achtervering hoogte. Er zijn een paar jongens op dit forum die trackdays gebruiken om plezier te hebben, misschien kunnen ze je vertellen wat ze aan hun motoren hebben gedaan om het bochtenwerk te verbeteren. Ik heb meer dan 55 jaar rij-ervaring en schuur regelmatig mijn laarzen voor de lol. De mijne is een klassieker en kan anders bochten dan pure of urban. Dit is mijn eerste BMW en ik geloof dat dit de beste motorfiets is die ik ooit heb gekocht voor de grijnsfactor.

#5 ·
Welnu, als je zegt dat iedereen met de R9T een voetsteun over de grond kan slepen, dan is dat geen goed teken... bedoel je voet of laars? Ik rijd altijd met mijn tenen op de voetsteunen als ik bochten neem op niet-sportmotoren, zodat de laarzen niet slepen en de Z900RS had voldoende speling zodra de vering correct was afgesteld... Is het echt zo gemakkelijk om de grondspeling van de R9T te overschrijden?

#6 ·
Nou, als je zegt dat iedereen een voetsteun op de R9T kan slepen, dan is dat geen goed teken... bedoel je voet of laars? Ik rijd altijd met mijn tenen op de voetsteunen als ik bochten neem op niet-sportmotoren, zodat de laarzen niet slepen en de Z900RS had voldoende speling zodra de vering correct was afgesteld... Is het echt zo gemakkelijk om de grondspeling op de R9T te verliezen?
Ik weeg 90 kg en mijn indruk is dat de achterschokdemper te zacht is en de motorfiets te laag achterin rijdt als hij goed is afgesteld voor de doorzakking. Wilbers + 25 mm upgrade heeft het probleem voor mij opgelost
144123

#9 · (Edited)
Bedankt voor de antwoorden...Het is een beetje vervelend om geld uit te moeten geven zodra ik een fiets koop...Ik zal de Classic kopen, dus hopelijk geen problemen met de voorvering...Uli & Sara, welke problemen hadden jullie met de achterkant, afgezien van het feit dat het gewoon zacht aanvoelde...bijvoorbeeld; duwden jullie hard en schraapten jullie metalen stukken op het asfalt, etc.? Wat overtuigde jullie ervan dat je de achterveer moest vervangen...?

#10 · (Edited)
Ik kon vandaag een proefrit van een uur maken op een 2021 R Nine T en was helaas een beetje teleurgesteld...Ik kan eigenlijk geen fouten vinden omdat alles van goede kwaliteit leek en de motor genoeg vermogen had...Ik kon de handling maar in een paar bochten testen, maar het leek vrij gemakkelijk in te duiken...Het heeft zeker niet de hoge snelheid stabiliteit van de Z900RS die ik bezat en het voelde gewoon niet zo stabiel of zo leuk aan als de RS...en ook minder comfortabel...dus helaas is het niet de motorfiets voor mij...Ik zal de volgende keer een Triumph Thruxton 1200r testen, maar ik mis de RS, dus misschien krijg ik er weer een...Ik weet zeker dat velen van jullie het niet eens zullen zijn met mijn mening en dat is te verwachten...Bedankt voor alle adviezen...

#12 ·
Ik kon vandaag een 2021 R Nine T voor een uur testen en was helaas een beetje teleurgesteld...Ik kan niet echt fouten vinden omdat alles van goede kwaliteit leek en de motor genoeg vermogen had...Ik kon de handling alleen in een paar bochten testen, maar het leek vrij gemakkelijk in te sturen...Hij heeft zeker niet de stabiliteit op hoge snelheid van de Z900RS die ik bezat en voelde gewoon niet zo stabiel of zo leuk aan als de RS...en ook minder comfortabel...
Dus helaas is het niet de motor voor mij...Ik zal de volgende keer een Triumph Thruxton 1200r testen, maar ik mis de RS, dus ik kan er wel weer een krijgen...Ik weet zeker dat velen van jullie het niet eens zullen zijn met mijn mening en dat is te verwachten...Bedankt voor alle adviezen...
Ik heb een Thruxton R en R9T/5. Mijn mening is dat zelfs met de lagere specificaties van de vering op de R9T/5 met een goede rijder van 170 pond de motorfiets in bochten echt goed kan manoeuvreren voor straatrijden, maar zou moeten worden opgewaardeerd voor het circuit. Het vermogen van de R9T is meer dan een match voor de Kawasaki RS, vooral onder de 80 mph. Ik heb een aantal kwart mijl van 11,7 tot 11,8 gereden op hoogte, dus het past goed bij sprintwedstrijden.

De Thruxton R zou de Kawasaki RS of R9T/5 op straat of op het circuit qua handling gemakkelijk moeten overtreffen. De standaard Thruxton R zal echter niet meekomen met de R9T/5 of Kawasaki RS in de kwart mijl...dichtbij maar net niet helemaal.

Voeg een nokkenas en slip-ons toe aan de Thruxton R en dan zit je in de 11,6 tot 11,7 range in de kwart mijl en heb je de superieure handling.

Ik denk dat qua comfort de R9T/5 een stapje hoger is dan de Thruxton R en minstens gelijk aan de RS.

Ik denk dat de R9T-familie een geweldig assortiment motoren heeft die qua prestaties in standaard trim zeer onderschat worden.

#13 ·
Geen aanstoot voor wie dan ook, inclusief de oorspronkelijke poster (OP), @Peter88, maar niemand zou moeten verwachten dat een R9T rijdt als een echte sportmotor. Ik denk dat de R9T een sportieve motor kan zijn, vooral met een upgrade van de vering en misschien wat headers/uitlaat upgrades, maar het zal nooit een supersport zijn. En dat is oké, want het is niet ontworpen om er een te zijn. De mijne is snel genoeg voor mij, en als de vering klaar is (hopelijk later deze maand) zal hij net zo goed presteren als ik nodig heb. Dat betekent dat de capaciteiten van de motor waarschijnlijk mijn eigen beperkte rijvaardigheid zullen overtreffen. ;)

Voor mij, als eigenaar van één motor tegelijk, moet mijn motor een goede allrounder zijn, en de R9T (met een paar aanpassingen) past daar prima bij. Woon-werkverkeer, lichte toertochten, sportief rijden, leuke ritjes over binnenwegen - hij doet het allemaal, en met stijl.

Ook om eerlijk te zijn tegenover de OP, ik denk niet dat hij verwachtte dat de R9T een sportmotor zou zijn, maar dat hij minstens zo sportief zou zijn als zijn Kawasaki was. Ik ben blij dat hij de kans kreeg om een goede proefrit te maken op de Beemer, ook al vond hij het niet zijn kopje thee.

#17 ·
Sorry, de fiets was niet voor jou @Peter88, maar we hebben allemaal onze meningen en je hebt zeker recht op die van jou. Veel succes met het zoeken naar de juiste set wielen voor jou.

Geen belediging voor wie dan ook, inclusief de oorspronkelijke poster (OP), @Peter88, maar niemand zou moeten verwachten dat een R9T rijdt als een echte sportmotor
Ik ben het grotendeels met je eens, maar het ene model in de nineT-reeks waarvan ik altijd vond dat het met een sportievere vering had moeten komen, was de....errrrrr.....Racer!

Ja, ik weet dat het een erfgoedmodel is, maar dat geldt ook voor de Thruxton en Thruxton R en (vooral de R) heeft de veerkrachtige onderdelen om de motorfiets echt recht te doen.

Waarom er nooit een Racer R is geproduceerd, is een raadsel voor mij... Het enige wat ze hadden hoeven doen, is een paar S1000RR-voorvorken en een fatsoenlijke achterschokbreker monteren en ik denk eerlijk gezegd dat ze het heel goed zouden hebben verkocht. Ach ja...

#14 ·
Zoals je zei, ik had niet verwacht dat de R9T een sportmotor zou zijn en ik kon me minder druk maken om de snelheid op de rechte stukken, zoals iemand hierboven opmerkte... Ik heb een Aprilia Tuono van 180 pk en een Thruxton van 70 pk gehad en zo ongeveer alles daartussen... Motoren geven je een goed gevoel of niet en ongeacht het aantal pk's werken sommige motoren gewoon goed als een pakket en zijn ze leuk om op te rijden... De R9T gaf me gewoon niet het gevoel dat ik had gehoopt, terwijl anderen er duidelijk van houden... Denk erom, ik zou er graag mee de bergen in zijn gegaan en er meer tijd aan hebben besteed, maar helaas hebben we maar een korte proefrit om een beslissing te nemen, want motorzaken vinden het niet leuk als hun demomotoren een dag verdwijnen, lol...

#15 ·
Het is duidelijk dat de rninet geen sportmotor is. Ik ben geen professionele rijder, maar ik denk dat hij lang niet zo wendbaar is als een lichte sportmotor, langzamer instuurt en van links naar rechts beweegt en veel meer gemanoeuvreerd moet worden. Maar hij is super stabiel bij zowel lage als hoge snelheid, IMO. De andere beperking is de bodemvrijheid, waarbij de voetsteunen de grond raken bij echt pushen - maar als je van de motor afhangt, moet je IMO nog steeds behoorlijk hard gaan. Maar zelfs met mijn beperkte ervaring had ik geen problemen om alle banden te gebruiken en gelijke tred te houden met, en meestal te passeren, sportmotoren in de heuvels en zelfs in de intermediate groep op mijn eerste trackday.

Ik denk dat de standaardvering best goed is en ondanks dat ik de achterschokdemper heb vervangen door een Wilbers 642, denk ik niet dat ik daardoor sneller ben op de weg, hoewel hij zeker meer beheerst is. De +25 mm lift aan de achterkant met de Wilbers heeft het probleem met het schrapen van de voetsteunen opgelost en met een statische test ontdekte ik dat de motor nu tot 51 graden kan leunen en de cilinderkoppen in feite tegelijkertijd met de voetsteunen schraapt. Het maakte de motor ook iets sneller sturend, maar slechts een beetje.

Ik zou graag Ohlins Nix 30 of Nitron voorvork inserts willen proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid, maar ik ben bang dat ik er niet veel voordeel van zal merken.

Ik denk dat de rninet best comfortabel is, zelfs met 100 mm lagere sturen en ik kan de hele dag rijden zonder problemen, behalve wat spanning in mijn heupen (achterste voetsteunen zouden dat hopelijk oplossen).

De grootste voordelen die ik heb gevonden, waren het overstappen op Bridgestone s22 banden van de standaard Metzler Z8's - waardoor de motor veel wendbaarder en sneller in de bocht werd en de rijkwaliteit verbeterde (ik heb ook tegelijkertijd de binnenbanden verwijderd, wat 2 kg bespaarde) en het plaatsen van een snelle gaskit waardoor de motor levendiger en responsiever aanvoelde.

Ik zou graag op een gegeven moment lichtgewicht wielen, vork inserts en titanium catless headers en ohlins stuurdemper willen proberen, maar ik weet niet zeker of ze zoveel verschil zullen maken of dat ik er zoveel sneller van zal worden.

Ik heb een Kawasaki Z900rs getest voordat ik de beemer kocht. De Z was prima, maar had geen magie voor mij.

Proost, Dom

#16 ·
Het laat maar zien...verschillende mensen, verschillende smaken...Ik moet zeggen...de reacties op dit forum zijn erg verfrissend...niemand neemt iets ter harte & de reacties zijn erg behulpzaam geweest, hoewel ik het niet eens kon zijn met de R9T als de motorfiets voor mij...Ik wou dat ik het leuk vond, want het forum is uitstekend...

#18 ·
@DomNineT -- Ik ben het daar grotendeels mee eens. Ik zou eraan willen toevoegen dat het slikken van een pil is om $800+ (UDS) uit te geven om vorkpatronen te "proberen". Ik twijfel er niet aan dat ze de voorkant verbeteren, maar is het een grote genoeg upgrade in handling om de kosten te rechtvaardigen? Elke rijder moet dat voor zichzelf beslissen. Ik denk eigenlijk aan een set voor volgend jaar.

Gelukkig ging BMW ook voor verschillende (en betere) straatbanden op de R9T-reeks voor 2021. Ik heb de Z8's nooit gehaat, maar het zijn ook niet mijn favoriete banden.

@BaldyDave -- Ik denk dat de Racer in zo'n slechte aantallen verkocht, dat BMW waarschijnlijk dacht dat er nog minder zouden verkopen als ze de voorkant hadden geüpgraded en de prijs hadden verhoogd. Het zou zijn geweest als een retro HP2 (naar mijn mening een van de mooiste motorfietsen ooit). Als ik echter een Racer had, zou ik zeker een vorkpatronenset installeren zoals we hierboven hebben besproken.

#21 · (Edited by Moderator)
@DomNineT -- Ik ben het daar grotendeels mee eens. Ik zou eraan willen toevoegen dat het slikken van $800+ (UDS) om vorkpatronen te "proberen" een zware pil is. Ik twijfel er niet aan dat ze de voorkant verbeteren, maar is het een grote genoeg upgrade in handling om de kosten te rechtvaardigen? Elke rijder moet dat voor zichzelf beslissen. Ik denk eigenlijk aan een set voor volgend jaar.

Gelukkig ging BMW ook voor andere (en betere) straatbanden op de R9T-reeks voor 2021. Ik heb de Z8's nooit gehaat, maar het zijn ook niet mijn favoriete banden geweest.

@BaldyDave -- Ik denk dat de Racer in zo'n slechte aantallen verkocht dat BMW waarschijnlijk dacht dat er nog minder zouden verkopen als ze de voorkant hadden geüpgraded en de prijs hadden verhoogd. Het zou als een retro HP2 zijn geweest (naar mijn mening een van de mooiste motorfietsen ooit). Als ik echter een Racer had, zou ik zeker een vorkpatronenset installeren zoals we hierboven hebben besproken.

#19 ·
Ik kan uit ervaring met zowel een standaard als een zwaar gemodificeerde R9T zeggen dat de grootste “dynamische” verbeteringen worden behaald met tubeless banden/wielen (in mijn geval BST carbon), Ohlins vorken en achterschokdemper, een volledig titanium uitlaatsysteem met Power Commander (of gelijkwaardige ECU) en gewichtsvermindering door het verwijderen van emissiecomponenten en het achterframe. Ik gebruik mijn motorfiets op het circuit en maak pittige weekendritten en voor alles onder de 240 km/u is de R9T moeilijk te verslaan als hij eenmaal goed is afgesteld. Ik breng het grootste deel van mijn tijd door met de lokale Ducati club en een groep V4 Panigales en ik neem toch de R9T voor het krappe en bochtige werk.

#22 ·
Ik zal uit ervaring met zowel een standaard als een zwaar gemodificeerde R9T zeggen dat de grootste “dynamische” verbeteringen worden behaald met tubeless banden / wielen (in mijn geval BST carbon), Ohlins vorken en achterschokbreker, volledig titanium uitlaat met Power Commander (of gelijkwaardige ECU), en gewichtsvermindering door het verwijderen van emissiecomponenten en het achterframe. Ik track mijn motor en maak pittige weekendritten en voor alles onder de 240 km/u is de R9T moeilijk te verslaan als hij eenmaal goed is afgesteld. Ik breng het grootste deel van mijn tijd door met de lokale Ducati club en een groep V4 Panigales en ik neem toch de R9T voor het krappe en bochtige werk.
Dit is goed om te horen. Ik ben langzaam deze route afgegaan en na het monteren van een Wilbers 642 met +30 mm rijhoogte en wat achtersets en lagere sturen - die de bodemvrijheid en het insturen hebben verbeterd via minder rake en meer gewicht over de voorkant - heb ik net wat Nitron Racing TVT25 cartridges gemonteerd met strakkere veren en wacht ik op Akra Ti headers, subframe delete, flapper delete en lithium batterij (ongeveer 10-11 kg extra gewichtsvermindering). Ik weet dat wielen een enorm voordeel zijn, maar ben niet van plan om voorlopig meer geld uit te geven en weet niet zeker of ik voor Schnitzers of Kineo's zou gaan (wat nog steeds een compromis lijkt te zijn qua gewicht en stijfheid). Met wielen en een demper zou de motor gemakkelijk minder dan 200 kg nat wegen en met de betere vering en wielen ongetwijfeld veel beter sturen dan standaard en dichter bij een sportmotor. Ik ben enthousiast om de motor te proberen met de onderdelen die binnenkort arriveren en de nieuwe voorste cartridges.

Proost,
Dom