Het is duidelijk dat de rninet geen sportmotor is. Ik ben geen professionele rijder, maar ik denk dat hij lang niet zo wendbaar is als een lichte sportmotor, langzamer instuurt en van links naar rechts beweegt en veel meer gemanoeuvreerd moet worden. Maar hij is super stabiel bij zowel lage als hoge snelheid, IMO. De andere beperking is de bodemvrijheid, waarbij de voetsteunen de grond raken bij echt pushen - maar als je van de motor afhangt, moet je IMO nog steeds behoorlijk hard gaan. Maar zelfs met mijn beperkte ervaring had ik geen problemen om alle banden te gebruiken en gelijke tred te houden met, en meestal te passeren, sportmotoren in de heuvels en zelfs in de intermediate groep op mijn eerste trackday.
Ik denk dat de standaardvering best goed is en ondanks dat ik de achterschokdemper heb vervangen door een Wilbers 642, denk ik niet dat ik daardoor sneller ben op de weg, hoewel hij zeker meer beheerst is. De +25 mm lift aan de achterkant met de Wilbers heeft het probleem met het schrapen van de voetsteunen opgelost en met een statische test ontdekte ik dat de motor nu tot 51 graden kan leunen en de cilinderkoppen in feite tegelijkertijd met de voetsteunen schraapt. Het maakte de motor ook iets sneller sturend, maar slechts een beetje.
Ik zou graag Ohlins Nix 30 of Nitron voorvork inserts willen proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid, maar ik ben bang dat ik er niet veel voordeel van zal merken.
Ik denk dat de rninet best comfortabel is, zelfs met 100 mm lagere sturen en ik kan de hele dag rijden zonder problemen, behalve wat spanning in mijn heupen (achterste voetsteunen zouden dat hopelijk oplossen).
De grootste voordelen die ik heb gevonden, waren het overstappen op Bridgestone s22 banden van de standaard Metzler Z8's - waardoor de motor veel wendbaarder en sneller in de bocht werd en de rijkwaliteit verbeterde (ik heb ook tegelijkertijd de binnenbanden verwijderd, wat 2 kg bespaarde) en het plaatsen van een snelle gaskit waardoor de motor levendiger en responsiever aanvoelde.
Ik zou graag op een gegeven moment lichtgewicht wielen, vork inserts en titanium catless headers en ohlins stuurdemper willen proberen, maar ik weet niet zeker of ze zoveel verschil zullen maken of dat ik er zoveel sneller van zal worden.
Ik heb een Kawasaki Z900rs getest voordat ik de beemer kocht. De Z was prima, maar had geen magie voor mij.
Proost, Dom