Ik heb een paar berichten op dit forum gezien waarin mensen vragen hoe ze toegang kunnen krijgen tot beide accupolen om een druppellader of een controller voor verwarmde kleding te installeren, want ik had dezelfde vraag. De gemakkelijkste manier, zoals anderen hebben gesuggereerd, zou waarschijnlijk zijn om de positieve (rode) pool aan te sluiten op de (gemakkelijker toegankelijke van de twee) positieve accupool en de negatieve (zwarte) pool aan te sluiten op een bestaande frame/geaarde bout. Ik heb er echter voor gekozen om beide accupolen aan te sluiten. Als je hetzelfde wilt doen, lees dan verder.
De accu van de 2015 R nineT bevindt zich onder de brandstoftank, maar dat betekent niet dat je de tank volledig hoeft te verwijderen om voldoende toegang te krijgen (tenzij je de accu vervangt). In feite kun je in slechts een paar stappen de tank op zijn achterscharnier voldoende optillen om toegang te krijgen tot beide polen. Dit is hoe...
Voorbereiding:
Stap voor stap:
1) Verwijder de achterbank (of bult) en de voorstoel (figuur 1 hieronder)
2) Verwijder de steun voor de voorstoel (figuur 2 hieronder)
3) Verwijder de zijbeugels (één aan elke kant) voor de voorstoel (figuur 3 hieronder)
4) Verwijder de bouten van de afdekking van de luchtinlaatpijp (figuur 4 hieronder)
5) Schuif de afdekking van de luchtinlaatpijp naar voren om deze te verwijderen (figuur 5 hieronder)
6) Verwijder de diagnoseplug uit de borgclip (figuur 6 hieronder, modellen van vóór 2017 - latere motoren hebben volgens mij een OBD2-poort onder de stoel).
7) Verwijder de voorste tankbouten, één aan elke kant (figuur 7 hieronder)
8) Kantel de tank van voren op zijn achterscharnier en zet de voorkant op een blok hout (figuur 8 hieronder)
9) Krijg toegang tot de positieve en negatieve accupool vanaf de zijkanten (figuren 9 en 10 hieronder)
Draai het proces om om de motor weer in elkaar te zetten.
Ik hoop dat dit helpt.
De accu van de 2015 R nineT bevindt zich onder de brandstoftank, maar dat betekent niet dat je de tank volledig hoeft te verwijderen om voldoende toegang te krijgen (tenzij je de accu vervangt). In feite kun je in slechts een paar stappen de tank op zijn achterscharnier voldoende optillen om toegang te krijgen tot beide polen. Dit is hoe...
Voorbereiding:
- Koop een reparatiehandleiding, deze is goedkoop en stelt je in staat om aan je eigen motor te werken
- Zorg ervoor dat je tank weinig brandstof bevat (het maakt het proces gemakkelijker en veiliger om te kantelen)
- Koop een goede set sleutels, je hebt maten T20, T30 en T45 nodig
- Zoek een blok hout om de voorkant van de tank op te zetten terwijl deze wordt opgetild
- Zet de motor op een standaard
- Als je geen standaard hebt,
- Zet het voorwiel op de standaard, zodat de motor zo rechtop mogelijk staat
- Zet de motor in de versnelling en plaats wat houten blokken voor en achter de achterband
- Plaats een paar zware dozen aan weerszijden van het voorwiel om te voorkomen dat het draait (dit is belangrijk, want als het niet recht staat, komen de handvatten in de weg van de tank als je deze optilt)
Stap voor stap:
1) Verwijder de achterbank (of bult) en de voorstoel (figuur 1 hieronder)
2) Verwijder de steun voor de voorstoel (figuur 2 hieronder)
3) Verwijder de zijbeugels (één aan elke kant) voor de voorstoel (figuur 3 hieronder)
4) Verwijder de bouten van de afdekking van de luchtinlaatpijp (figuur 4 hieronder)
5) Schuif de afdekking van de luchtinlaatpijp naar voren om deze te verwijderen (figuur 5 hieronder)
6) Verwijder de diagnoseplug uit de borgclip (figuur 6 hieronder, modellen van vóór 2017 - latere motoren hebben volgens mij een OBD2-poort onder de stoel).
7) Verwijder de voorste tankbouten, één aan elke kant (figuur 7 hieronder)
8) Kantel de tank van voren op zijn achterscharnier en zet de voorkant op een blok hout (figuur 8 hieronder)
9) Krijg toegang tot de positieve en negatieve accupool vanaf de zijkanten (figuren 9 en 10 hieronder)
Draai het proces om om de motor weer in elkaar te zetten.
Ik hoop dat dit helpt.