BMW NineT Forum banner

Accuklemmen Toegang DIY

81K views 38 replies 23 participants last post by  dan.godeaumtl  
#1 · (Edited by Moderator)
Ik heb een paar berichten op dit forum gezien waarin mensen vragen hoe ze toegang kunnen krijgen tot beide accupolen om een druppellader of een controller voor verwarmde kleding te installeren, want ik had dezelfde vraag. De gemakkelijkste manier, zoals anderen hebben gesuggereerd, zou waarschijnlijk zijn om de positieve (rode) pool aan te sluiten op de (gemakkelijker toegankelijke van de twee) positieve accupool en de negatieve (zwarte) pool aan te sluiten op een bestaande frame/geaarde bout. Ik heb er echter voor gekozen om beide accupolen aan te sluiten. Als je hetzelfde wilt doen, lees dan verder.

De accu van de 2015 R nineT bevindt zich onder de brandstoftank, maar dat betekent niet dat je de tank volledig hoeft te verwijderen om voldoende toegang te krijgen (tenzij je de accu vervangt). In feite kun je in slechts een paar stappen de tank op zijn achterscharnier voldoende optillen om toegang te krijgen tot beide polen. Dit is hoe...

Voorbereiding:

  • Koop een reparatiehandleiding, deze is goedkoop en stelt je in staat om aan je eigen motor te werken
  • Zorg ervoor dat je tank weinig brandstof bevat (het maakt het proces gemakkelijker en veiliger om te kantelen)
  • Koop een goede set sleutels, je hebt maten T20, T30 en T45 nodig
  • Zoek een blok hout om de voorkant van de tank op te zetten terwijl deze wordt opgetild
  • Zet de motor op een standaard
  • Als je geen standaard hebt,
  • Zet het voorwiel op de standaard, zodat de motor zo rechtop mogelijk staat
  • Zet de motor in de versnelling en plaats wat houten blokken voor en achter de achterband
  • Plaats een paar zware dozen aan weerszijden van het voorwiel om te voorkomen dat het draait (dit is belangrijk, want als het niet recht staat, komen de handvatten in de weg van de tank als je deze optilt)

Stap voor stap:

1) Verwijder de achterbank (of bult) en de voorstoel (figuur 1 hieronder)

Image


2) Verwijder de steun voor de voorstoel (figuur 2 hieronder)

Image


3) Verwijder de zijbeugels (één aan elke kant) voor de voorstoel (figuur 3 hieronder)

Image


4) Verwijder de bouten van de afdekking van de luchtinlaatpijp (figuur 4 hieronder)

Image


5) Schuif de afdekking van de luchtinlaatpijp naar voren om deze te verwijderen (figuur 5 hieronder)

Image


6) Verwijder de diagnoseplug uit de borgclip (figuur 6 hieronder, modellen van vóór 2017 - latere motoren hebben volgens mij een OBD2-poort onder de stoel).

Image


7) Verwijder de voorste tankbouten, één aan elke kant (figuur 7 hieronder)

Image


8) Kantel de tank van voren op zijn achterscharnier en zet de voorkant op een blok hout (figuur 8 hieronder)

Image


9) Krijg toegang tot de positieve en negatieve accupool vanaf de zijkanten (figuren 9 en 10 hieronder)
Image


Image


Draai het proces om om de motor weer in elkaar te zetten.

Ik hoop dat dit helpt.
 

Attachments

#2 ·
Ik tilde mijn tank op kort nadat ik de motor had gekregen en wil graag het opsommingsteken "koop een standaard" benadrukken. Ik had op dat moment mijn pitbull-standaard niet en maakte de motor niet waterpas, dus er was geen manier om de voorkant van de tank veilig omhoog te houden. Het was duidelijk dat ik er niet over had nagedacht...

Dit is een geweldige tutorial en zal zeker helpen! Aan iedereen die het probeert, maak mijn fout niet. Zorg ervoor dat het waterpas staat.

Ik zou ook willen toevoegen dat je bij stap 8 beperkt bent in hoe hoog je de tank kunt optillen, omdat de brandstofleiding zich direct daaronder bevindt. Wees er gewoon voorzichtig mee dat er geen leiding losraakt.
 
#7 ·
De beste manier om iets onder de tank te doen, is om hem helemaal te verwijderen. Het is niet zo moeilijk, als je de achterste scharnierpen en brandstofleidingen eenmaal hebt verwijderd. Op die manier hoef je je geen zorgen te maken dat de tank wegglijdt of bekrast raakt. Geweldige tutorial voor beginners.
 
#8 ·
Mooi zo

Bedankt, ik heb verschillende opties bekeken voor precies deze opstelling. Ik ben persoonlijk op zoek naar een oplader, een batterijniveau-tester, en eventueel een starthulp-optie. Ik heb nog geen optie gevonden die alles met één kabel doet.
 
#10 ·
Ik kocht een RNineT uit 2016 en mijn motorfiets had een speciale adapterstekker die ongeveer 4 dollar kostte, waarmee ik snel mijn acculader kon aansluiten om de scooter vol leven te houden! Motorcycle's of Charlotte NC verkocht het aan mij en mijn vriend Thomas lachte toen ik hem vertelde dat ik de tank eraf ging halen en zei: "Hier heb je het, 4 dollar en geen moeite." Mijn antwoord aan Thomas was: "Verdomme, de dealer wint..." Ik hoop dat dit relevant is voor je gesprek!
 
#12 ·
Ik heb vandaag de accu van mijn '14 Classic vervangen. Ik heb een lithium-accu overwogen, maar omdat ik vaak in koud weer rijd, heb ik gekozen voor een gel-accu.

Ik heb de stappen van Bullara gevolgd en het was een gemakkelijke taak die in ongeveer anderhalf uur was voltooid. Geen fouten of waarschuwingslampjes. Uitstekende 'tutorial' Bullara, bedankt!

:rock:
 
#13 ·
Ik heb deze post vandaag gebruikt om mijn verwarmde jas-aansluiting en de kabelboom voor mijn Quad Lock USB-oplader te installeren. Dankzij de OP kostte me dit minder dan een uur. Ik heb een plank van 1x6x18" gebruikt en deze op de ABS-pomp gelegd en had voldoende ruimte om te werken zonder het risico de brandstofleidingen te beschadigen.
 
#14 ·
Een buitengewoon behulpzaam bericht, dit, ook al heb ik mijn R9T nog niet. Hartelijk dank. Maar het lijkt erop dat de toegang tot de accupolen nogal lastig is, dus ik vraag me af of er een manier is om wat pigtails (zo heten ze volgens mij) of een eigen apparaat te plaatsen, om de toegang tot de polen uit te breiden naar een beter toegankelijk punt op de motor, bijvoorbeeld onder een van de zadels. Dit zou het opladen van de accu en/of het toevoegen van latere items die moeten worden bedraad, zoals een nieuwe claxon, DRL's, vereenvoudigen. Bij voorbaat dank...
 
#15 ·
Een uitstekend behulpzaam bericht, dit, ook al heb ik mijn R9T nog niet. Hartelijk dank. Maar het lijkt erop dat de toegang tot de accupolen nogal lastig is, dus ik vraag me af of er een manier is om wat pigtails (zo heten ze volgens mij) of een eigen apparaat te plaatsen om de toegang tot de polen uit te breiden naar een meer toegankelijk punt op de motor, zeg onder de ene of de andere stoel. Dit zou het opladen van de accu en/of het toevoegen van latere items die moeten worden bedraad, zoals een nieuwe claxon, DRL's, vereenvoudigen. Bij voorbaat dank...
HĂ© maat, er is eigenlijk veel discussie op het forum over dit onderwerp, met name in de elektronicasectie.

Er is een elektrische aansluiting onder de bestuurdersstoel voor de positieve voeding. En je kunt een vast aardpunt op het frame of de carrosserie kiezen om de pigtail-verbinding te voltooien, een gemakkelijke klus. Maakt het opladen vanaf een conventionele (niet-canbus-compatibele) een fluitje van een cent.

Doe gewoon een zoekopdracht op het forum, maar om je op weg te helpen, hier zijn een paar threads. Veel leesplezier! :)


 
  • Like
Reactions: Freddie
#18 ·
Dit is geweldig leesvoer en geweldige aanwijzingen. Maar dit zou alleen moeten gelden als je de batterij moet bereiken. Als je een positieve en negatieve aansluiting nodig hebt, zijn er andere manieren zonder iets te verwijderen. Ik heb een USB- en sigarettenaanstekerconnector aangesloten op een positieve en negatieve aansluiting rond de motor. En een druppellader rechtstreeks op de batterij. (Alleen omdat ik de batterij heb vervangen.) Onder de zitting is positief en onder de linkerkant van de "cilinderkop" is negatief, daar geplaatst door BMW (ziet eruit als een krokodillenklem).
 
#19 ·
Dit is geweldig om te lezen en geweldige aanwijzingen
Maar dit zou alleen moeten zijn als je de batterij moet bereiken
Als je een positieve en negatieve aansluiting nodig hebt, zijn er andere manieren zonder iets te verwijderen
Ik heb. een USB- en sigarettenaanstekerconnector aangesloten op een positieve en negatieve aansluiting rond de motor.
En een druppellader rechtstreeks op de batterij. (alleen omdat ik naar binnen ging en de batterij verving.)
Onder de stoel is positief en onder de linkerkant van de "cilinderkop" is een negatief, daar geplaatst door BMW (ziet eruit als een krokodillenklembout.
Bedankt - maar ik wil/moet nog steeds een foto of diagram zien van deze nog steeds mysterieuze (voor mij) 'elektrische verbindingsbalk onder de bestuurdersstoel.' Maar (in de hoop tegen hoop) misschien wordt alles onthuld als ik mijn handboek in handen krijg.
 
#22 ·
Okee Dokee, hier is het :) Eén foto moet de positieve verbinding onder de stoel laten zien. De andere foto's moeten de bout laten zien die ik heb gebruikt. Nou, deze bout was eigenlijk langer en leek op een Frankenstein-nekbout, maar omdat ik de cilinderdeksels heb geplaatst, moest ik hem veranderen, maar ik heb die nog steeds gebruikt voor mijn negatieve en ik heb de negatieve draad gelegd waar niemand hem kan zien. En ja, één foto laat je 2 verschillende aansluitingen zien, één met een draad eraan verbonden, wat mijn nieuwe lithium druppellader is en die naar de batterij gaat. De andere is nu een USB-poort direct achter het achterlicht en dat was mijn originele druppellader en kan nog steeds worden gebruikt en is aangesloten op de plek die de foto's laten zien. Dat is nu een USB-poort of een extra
128616
128617
128618
128619
128620
connector.
 
#24 ·
Sorry dubbele foto's
Ik vergeef je! Maar bedankt - eindelijk iemand die de vraag heeft gelezen! Ook ik zal waarschijnlijk aansluitingen willen hebben voor een druppellader (waarschijnlijk een CTEK-artikel), evenals de extra verlichting die ik van plan ben. Misschien ook cilinderkopbeschermers, misschien de MaMoto-onderdelen. Ik zal heel, heel blij zijn als de motor arriveert (verwachte aankomstdatum de 23e, nog een week), zodat ik deze dingen zelf kan zien! Waardeer je woorden en foto's!
 
#26 ·
Re: oplader, ik ben best tevreden met de CAN-bus-compatibele oplader die in de aux-poort past. OptiMATE 4 CAN-bus edition, TM-351 https://www.amazon.com/dp/B078868XZB
Dank u - ik zal dit ook bekijken. De enige reden dat ik CTEK noemde, is omdat ik er eerder een had en het uitstekend was.

Naar aanleiding van deze zeer nuttige post, en alle andere threads en posts over dit lastige onderwerp, kan ik er nu van uitgaan dat als ik een apparaat heb dat een elektrisch circuit vereist, ik - voor +ve - rechtstreeks kan aansluiten op de rode +ve-aansluiting op de connector onder de stoel, en dan op een willekeurig deel van het harde frame van de motor voor -ve om het circuit te voltooien?

Ik denk dat ik de connector met zijn aansluitingen ook op de een of andere manier zal isoleren, bijvoorbeeld door een plastic 'dop' te bevestigen om het item te bedekken, 'voor het geval dat'.

Nogmaals bedankt voor uw begeleiding, bfb!
 
#30 ·
Figuur twee hierboven toont letterlijk de positieve voedingsbalk. Klik gewoon de plastic hoes eraf en daar is de balk. Je kunt daar twee positieve draden zien, een die van de batterij komt en een die naar het systeem gaat. De plastic hoes klikt er gewoon op. Het is echt helemaal niet nodig om rechtstreeks naar de batterij te gaan, tenzij deze natuurlijk vervangen moet worden.
 
#31 ·
Figuur twee hierboven toont letterlijk de positieve voedingsbalk. Gewoon de plastic afdekking eraf halen, en daar is de balk. Je kunt twee positieve draden zien, één die van de batterij komt en één die daar naar het systeem gaat. De plastic afdekking klikt er gewoon op. Het is echt helemaal niet nodig om rechtstreeks naar de batterij te gaan, tenzij deze natuurlijk vervangen moet worden.
Ook bedankt - ik moet zeggen dat ik er niet naar uitkeek om de hele voorkant van de motorfiets te moeten strippen om bij de batterij te komen, hoewel het misschien gemakkelijker was geweest dankzij de eerste uitstekende post hier bijna vier jaar geleden van Bullara. Ik leer elke dag meer!